Maciej Rydz (JEMS Architekci)

Maciej Rydz

  • architekt, pracuje w JEMS Architekci
  • Prelegent 14 Weekendu Architektury w Gdyni, Prelekcja 31 sierpnia 2024, w Sali Goplana GCF, Blok 2 prelekcji: pt. „JEMS Architekci: eksperyment Towarowa 22“

 – w 2003 roku ukończył Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej. Pracuje w JEMS od 2006 roku. Od 2016 prowadzi zajęcia na Politechnice Warszawskiej. Prowadził m.in. projekty: Browary Warszawskie, Wydział Psychologii UW, Planeta Lem w Krakowie, Akademia Muzyczna w Katowicach, Młode Miasto Stocznia w Gdańsku. 

JEMS o sobie:

Jesteśmy zespołem architektów, których łączy spojrzenie na złożoną rzeczywistość i metody działania w jej ramach. Staramy się, aby nasz sposób pojmowania tej rzeczywistości, analizy jej wielowarstwowych wątków, a nawet świadomość pewnych ograniczeń, stawały się źródłem twórczej inspiracji w poszukiwaniu nieschematycznych dróg projektowania.

Artystyczne „credo” i manifesty czy gotowe społeczne projekty nigdy nie były w centrum naszych zainteresowań, choć i one składają się na wielowątkowy obraz świata, w którym przyszło nam działać. W tym sensie również pewne typologiczne schematy czy nawet wzorniki architektoniczne warte są zainteresowania i konfrontacji ze zmieniającymi się realiami. Staramy się to czynić, unikając jednak traktowania ich jako katalogu gotowych rozwiązań.

Nasze projekty nie sytuują nas w gronie architektów zajmujących zawsze jednoznaczne stanowisko wobec wyzwań rzeczywistości. Nie wynika to z akceptacji postmodernistycznego „anything goes” lecz raczej z rezerwy wobec naiwnej modernistycznej wiary w możliwości ogarnięcia całej złożoności świata.

Funkcjonowanie na marginesie „mainstreamu” europejskiej myśli i gorących debat może być „szczepionką” na bezrefleksyjnie asymilowane i powielane teorie i wzorce. Nie mamy jednak złudzeń: sytuacja taka niesie więcej zagrożeń niż korzyści. Z braków waszych nie narodzi się Braque” – napisał w „Dziennikach” zmagający się z polską „letniością” Gombrowicz.

Chcemy aby to co projektujemy wynikało z wnikliwej obserwacji rzeczywistości i wręcz z jej akceptacji nie zaś z urojonej, choćby nie wiadomo jak kuszącej jej wizji, czy to adresowanej do architektonicznej formy czy do społecznych relacji. Unikamy epatowania formą jako wartością samoistną. W naszych pracach próbujemy odnaleźć to, co jest dla poszczególnych tematów specyficzne. Zdefiniować temat, tak aby stał się inspiracją do poszukiwań architektonicznych. Równocześnie jednak próbujemy realizować zasadę ciągłości poprzez osadzenie naszych projektów otoczeniu, w tle odczytywanym jako relacje przestrzenne i społeczne, jako potrzeby ludzkie, utylitarne i duchowe. Chcielibyśmy, aby nasza architektura była autentycznym przejawem życia, a nie koncentrowała się na formach i kostiumach epoki.

Poruszając się w świecie produktów i producentów (w złym i dobrym znaczeniu), staramy się choć w pewnym stopniu ocalić wrażliwość na to, co w naszym zawodzie odwieczne: porządek, tektonikę, fascynację naturalnymi możliwościami materiałów, światła, upływającego czasu, proporcje i reguły budowy formy, reguły, które czasem świadomie wypada złamać. Najwięcej satysfakcji sprawiają nam projekty, które powstały jako spójne wyobrażenia – zostały najpierw opowiedziane i przedyskutowane, opisane w kategorii sekwencji przestrzeni, struktur, poszukiwań unikalnej właściwej i przyjaznej dla odbiorcy atmosfery, stosowanych materiałów, faktur, świateł i nastrojów, a dopiero później narysowane i zbudowane.

Tomasz Mikołaj Konior
XYstudio Dorota Sibińska | Filip Domaszczyński | Marta Nowosielska
Mariusz Twardowski
Dorota Szlachcic
Justyna Dziedziejko i Magdalena Wnęk (topoScape)
Jakub Szczęsny
APA Wojciechowski | Szymon Wojciechowski
Agnieszka Kalinowska-Sołtys
Anna Orchowska
Dominika Zielińska
Monika Arczyńska
Piotr Grochowski
Bolesław Stelmach
Jakub Bladowski
Jacek Droszcz | Studio Kwadrat
Maciej Rydz (JEMS Architekci)
Przemek Woś
Dorota i Wojciech Bagińscy
Barbara Nawrocka
Paweł Świątkiewicz, Łukasz Maraszek | MS 15
Agnieszka Jurecka-Fryzowska
Michał Stangel
Przemo Łukasik
Anna Becker, Marlena Pilch (Projektzieleni.pl)
Paweł Paradowski (ZOA Architekci)
Karol NIeradka (maxberg)
Radosław Czerniejewski
TYYNI Studio
Barbara Marchwicka
Ewa Rombalska
Ryszard Nakonieczny
Sandra Przepiórkowska
Ewa Kuryłowicz
Robert Konieczny - KWK Promes
Marcin Sadowski | JEMS
eM4. Pracownia Architektury. Brataniec
Ewa P. Porębska
WXCA - Michał Czerwiński oraz Małgorzata Dembowska
Jakub Szczepański
Kazimierz Butelski
Marek Stępa
ARCH Deco - Gdynia
Iwona Markešić
Paulina Szewczyk
Aleksander Wadas
Lewicki Łatak
Marta Sękulska-Wrońska i Szczepan Wroński (WXCA)
M. i A. Domicz
Marlena Wolnik | MWArchitekci
Agata Twardoch
Fiszer Atelier 41 - Warszawa
Magdalena Federowicz-Boule
Tomasz Janiszewski
Maciej Siuda
Annę Grajper oraz Sebastian Dobiesz
BBGK Architekci
Paulina Kisiel
Ultra Architects
CEZARY M. BEDNARSKI
Zbigniew Maćków

  • prelegent 14 Weekendu Architektury w Gdyni,
  • 31 sierpnia 2024, w Sali Goplana GCF, 
  • Blok 2 Archi Prelekcji, g. 16:00-16:30 pt. „JEMS Architekci: eksperyment Towarowa 22

Towarowa 22

Głównym celem projektu jest stworzenie śródmiejskiego miasta-ogrodu miejskiego, w którym gęsta zabudowa harmonijnie współgra z otaczającą zielenią, uwzględniając analizy klimatu, atmosfery, oraz historii miejsca. Obszary zielone stworzą sieć nieformalnych pasaży, ogrodów, placów, zagęszczając miejską tkankę, wydłużając strefy spacerowe i tworząc skróty. Do systemu terenów zielonych włączamy wewnętrzne dziedzińce, tarasy dachowe, elewacje budynków. Kluczowym punktem jest upcyckling hali dawnej drukarni na wielopoziomowy park, tworzący wraz z wyremontowanym Domem Słowa serce projektu.

Obszar Domu Słowa Polskiego podzieliliśmy na osiem równych kwartałów. Dwa centralne kwartały tworzyć będą ogólnodostępny park, pozostałe sześć to niezależne etapy inwestycji, samowystarczalne, zróżnicowane architektonicznie i funkcjonalnie budynki. Wysokość zabudowy wzrasta płynnie od strony ul. Miedzianej do 150m kulminacji w narożniku od strony Ronda Daszyńskiego. Na krawędziach terenu zabudowa dostosowana jest do skali budynków sąsiednich. Wysokie budynki zostaną zlokalizowane wokół centralnego ogrodu

Inspiracją architektoniczną dla projektu są zarówno architektura, jak i historia Domu Słowa Polskiego. Wizualna estetyka projektu ściśle wiąże się z recyklingiem; planujemy wykorzystanie materiałów z rozbiórek zarówno w charakterze wykończenia, jak i kruszywa do różnych typów gruzobetonu. 

 

źródło: Jems.pl