ARCHI Film

Archi FILM

Miasta, architekci oraz architektura na "wielkim ekranie"

Wspólnie z naszymi Partnerami, przygotowaliśmy dla Was specjalny zestaw filmów kina dokumentalnego, z silnymi architektury współczesnej, w tym okresu modernizmu międzywojennego oraz wątkami społeczno-miejskimi. ARCHI Film zawsze stanowi dla jego uczestników znakomitą okazję do rozmów i dyskusji nie tylko o filmie, ale także o miejscach, ludziach i architekturze ‑ najczęstszych bohaterach prezentowanych obrazów.

Dodatkową atrakcją będzie m.in. rozmowa (LIVE) z jedną z artystek, twórczynią premierowo prezentowanego obrazu "Letters from home", pochodzącą z izraelskiej Hajfy Hadas Tapouchi.

Partnerami pokazów są m.in.:

Dawne Kino Goplana, Muzeum Marynarki Wojennej, projekt "Exercising Modernity", Gdyńskie Centrum Filmowe, Against Gravity, Muzeum Miasta Gdyni, Tomasz Knitter oraz Monika Olszewska

  • Na pokazy obowiązuje bezpłatna rejestracja on-line (portal evenea.pl: aktywna od 17 sierpnia)
  • UWAGA: Na pokazach filmowych obowiązują wszystkie aktualne  restrykcje i limity na salach wprowadzone ze względu na zagrożenie pandemiczne wirusem COVID-19

 

Opisy filmów:

Schayer//

  • Reżyseria i zdjęcia: Monika Olszewska, Jakub Gawkowski
  • Produkcja: Polska, 2016
  • Czas trwania: 42 min.
  • 30 sierpnia, godz. 20:00-20:45
  • Miejsce: Sala Multimedialna, Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni
  • Zapisy/rejestracja:  
  • https://app.evenea.pl/event/schayerfilm

„Schayer” to podróż śladami architekta, który wywarł wpływ na krajobraz odległych od siebie o tysiące kilometrów miast — Katowic i Bejrutu. Opowieść o jego losach rozpoczyna się w latach trzydziestych na Górnym Śląsku. Karol Schayer jest wtedy absolwentem Politechniki Lwowskiej i dostaje zlecenie zaprojektowania takich budynków użyteczności publicznej, jak szkoła w Piekarach Śląskich, międzynarodowy Bank Handlowy przy ulicy Mielęckiego w Katowicach, czy ekskluzywnych kamienic przy ulicach: Dąbrowskiego 24, PCK 6 oraz przy Al. Korfantego 60. Momentem przełomowym w karierze architekta stała się możliwość zaprojektowania gmachu Muzeum Śląskiego. Monumentalny budynek na planie litery H miał ośmiokondygnacyjny korpus główny (gmach wystawowy o długości 83 m). Wizjonerska budowla nigdy jednak nie doczekała się otwarcia, a autor projektu zmuszony był opuścić kraj. Twórca architektury określanej przez okupanta mianem „zdegenerowanej”, ostatecznie znalazł schronienie w stolicy Libanu.

Poprzez rozmowy z wybitnymi specjalistami: dr hab. Irmą Koziną, prof. Ewą Chojecką, dr Zofią Oslislo-Piekarska, dr Waldemarem Odorowskim, Stanisławem Rukszą, dr George Arbid, Richardem Azoury oraz mieszkańcami budynków Schayera, ukazane są losy architekta oraz jego zrealizowanych projektów. Eklektyczna forma filmu została wzbogacona ścieżką dźwiękową z udziałem muzyków takich jak Robert Lippok, Muslimgauze (za zgodą wytwórni Staalplaat), Souvenir de Tanger czy Mchy i porosty.

Twórcy filmu: 

  • Jakub Gawkowski — ur. w 1993 r. w Warszawie, absolwent historii sztuki w ramach MISH UŚ, krytyk sztuki i dziennikarz.
  • Monika Olszewska — ur. w 1991 r. w Białymstoku, studiowała w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz na Uniwersytecie Śląskim, przyszła studentka Akademii Sztuki w  Szczecinie, zajmuje się filmem.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////

Letters from home //pokaz premierowy

  • Reżyseria i zdjęcia: Hadas Tapouchi, Amnon Zlaiet (jako operator części zdjęć)
  • Produkcja: Niemcy, Izrael, Polska 2020
  • Czas trwania: 1 h
  • 30 sierpnia, 10:30-12:00 
  • Miejsce: dawne Kino Goplana, Skwer Kościuszki 10 (wejście od ulicy Żeromskiego).
  • Wydarzenie towarzyszące: Spotkanie i rozmowa Małgorzaty Jędrzejczyk z reżyserką filmu Hadas Tapouchi
  • Zapisy - bezpłatna rejestracjahttps://app.evenea.pl/event/lettersfromhomefilm

Letters from home to projekt społeczno-filmowy realizowany przez artystkę młodego pokolenia pochodzącą w Hajfie, zaś obecnie mieszkającą w Berlinie Hadas Tapouchi.

Film opowiada o losach dwóch różnych mikro społeczności, żyjących w różnych częściach Europy (w Polsce i Izraelu) oraz wywodzących się z bardzo różnych kultur, religii i środowisk, stanowiących najczęściej ich własny, specyficzny mikroświat. Możliwy do zaobserwowania dopiero we wnętrzach zamieszkiwanych przez nich modernistycznych historycznych budynków.

Autorka dokumentu wybrała m.in. mieszkańców gdyńskiego Bankowca jako bohaterów swoich wywiadów oraz dzielnicy Hadar Hacarmel w Hajfie. W obu miejscach mamy do czynienia ze społecznościami imigracyjnymi, które trafiają na skutek splotu różnych zdarzeń historycznych, lub osobistych, do nowych, nieznanych im wcześniej miejsc, ulic, podwórek i budynków.

Celem badawczym autorki dokumentu było poznanie wpływu wybranych przez nią miejsc i dzielnic (w Gdyni i Hajfie), w tym architektury modernizmu oraz Bauhasu, na przebieg procesów integracji społecznej mieszkańców. Porównanie interakcji oraz percepcji społecznych, w tak odległych od siebie geograficznie miejscach, okazuje się dla autorki dokumentu fascynującym wyzwaniem oraz niezapomnianym przeżyciem.

  • Projekt został zrealizowany dzięki środkom - grantowi Instytutu Pileckiego w Berlinie. 

 

 

 

o wydarzeniu
ARCHI Prelekcje | ARCHI Debata | "Życie Miasta"
ARCHI Prelekcje | ARCHI Debata | Archi-Antycypacja
ARCHI Prelekcje | ARCHI Lekcje z modernizmu
ARCHI Film
Archi SPACERY | Edycje specjalne
Wydarzenia Partnerskie | Muzeum Miasta Gdyni
ARCHI Warsztaty | ARCHI Playground | Webinarium
Wydarzenie Partnerskie Archi LAB | Funkcjonalizm na dwóch kółkach
ARCHI Wystawy_2020

Spacer po wodzie// 

  • Reżyseria: Andrey Paounov
  • Produkcja: Niemcy/USA/Włochy/ZEA 2018
  • Czas trwania: 105 min.
  • Miejsce: Sala Teatralna, Konsulat Kultury, ul. Jana z Kolna
  • 28 sierpnia, g.20:00
  • Zapisy/rejestracja:
  • https://app.evenea.pl/event/spacerpowodziefilm

Nieocenzurowane spojrzenie na sztukę i życie Christo, amerykańskiego artysty bułgarskiego pochodzenia, który wspólnie z francuską żoną Jeanne-Claude stworzył najwybitniejsze przykłady tzw. sztuki ziemi (land art). Christo jest kimś pomiędzy projektantem mody a artystą przestrzeni publicznej. W nowe, gigantycznych rozmiarów szaty z materiału lub folii ubierał nie ludzi, lecz całe budynki, mosty i przyrodę.

W 2016 roku, siedem lat po śmierci żony, Christo postanawia zrealizować ich wspólny projekt "Floating Piers", opracowany w 1970 roku. Było to duże wyzwanie zarówno pod względem artystycznym, jak i logistycznym, bo chodziło o zbudowanie tymczasowej promenady na jeziorze. Film ukazuje, jak doszło do finalizacji tego oszałamiającego dzieła u podnóża Alp na włoskim jeziorze Iseo. Poznajemy wyzwania, jakie wiązały się z tym projektem, negocjacje, a także twórcze rozwiązywanie problemów i walkę z biurokracją.
Osiemdziesięcioletni Christo jest uparty, narzeka, ale nie traci nadziei. Pomimo początkowych problemów projekt udaje się zrealizować i wzbudza on ogromne zainteresowanie - obejrzało go 1 200 000 widzów. Film nie jest typowym portretem artysty. To raczej portret człowieka pełnego pasji i emocji. Christo opowiada o swojej twórczej metodzie zaledwie kilka razy. "Spacer po wodzie" pozwala nam go poznać z innej strony.      

/////////////////////////////////////////////////////////////

Niezwykła propozycja//The Proposal

Po części thriller, po części romans. Po śmierci w 1988 roku jednego z najoryginalniejszych architektów modernistycznych,  zdobywcy Nagrody Pritzkera, tworzącego w Meksyku Luisa Barragána jego profesjonalne archiwum, w tym tysiące zdjęć, rysunków i negatywów, zostało w całości sprzedane do Vitra Design Museum w Szwajcarii, a potem przekazane przez ówczesnego prezesa firmy Vitra - w ramach prezentu zaręczynowego - swojej narzeczonej, historyczce architektury Federice Zanco. Od tego momentu wszelkie reprodukcje prac Barragána zostały surowo zabronione i nie wolno dokonywać ich bez zezwolenia Zanco. W ciągu ostatnich 20 lat Federica stanowczo odmawiała badaczom dostępu, tłumacząc, że sama intensywnie pracuje nad studium prac architekta. W filmie obserwujemy, jak reżyserka - która sama tworzy sztukę konceptualną - planuje zorganizować wystawę prac Barragána. Gdy otrzymuje odmowę dostępu do jego prac, postanawia wyjaśnić, dlaczego spuścizna jednego z największych architektów naszych czasów jest dziś w rękach jednej osoby. Film dokumentuje próby przekonania Zanco do zrzeczenia się absolutnej kontroli nad archiwum i zwrócenia go do jego ojczystego Meksyku. W tym celu Jill Magid decyduje się złożyć Federice niezwykłą propozycję… Film pokazuje, jak odcięcie dostępu do dzieła Barragána, może paradoksalnie ożywić jego dziedzictwo. Stawia również pytanie o to, kto powinien mieć dostęp do spuścizny artysty.

//////////////////////////////////////////////////

 

Universam "Grochów"

"Universam "Grochów" to nieistniejąca już pierwsza dzielnicowa galeria handlowo-usługowa, powstała w latach 70. na warszawskiej Pradze Południe. Przez lata swojej świetności Uniwersam stanowił centrum życia handlowego i społecznego prawobrzeżnej Warszawy. Pod koniec 2016 roku, po prawie 40 latach, warszawski kultowy dom handlowy został zburzony. Film Tomasza Knittla pokazuje świat Universamu oczami ludzi tam pracujących, mieszkających w okolicy i spędzających czas na dziedzińcu galerii.