ARCHI Wystawy_2018

Archi Wystawy

VIII Weekend Architektury w Gdyni:

  • Wystawa "Gdyński Modernizm w Obiektywie 2018" cz. 1 pokonkursowa wystawa fotograficzna - projekt Gdyński Szlak Modernizmu
    • Miejsce: Gdyńskie Centrum Filmowe, Forum Studenckie I piętro
    • Kategorie: "Życie między budynkami", "Modernizm Kamiennej Góry i Redłowa", "Detal Modernizmu" oraz prace trójki głównych laureatów konkursu
    • Kurator wystawy: Przemysław Kozłowski
    • Termin: 6-14 września 2018
  • Wystawa - "Gdyński Modernizm w Obiektywie 2018" cz. 2 pokonkursowa wystawa fotograficzna:
    • Miejsce: Miejska Informacja, ul. 10 Lutego 24
    • Kategorie: "Modernizm w podróży", "Forma Modernizmu", "Światło w architekturze" oraz prace trójki głównych laureatów konkursu
    • Otwarcie - wernisaż: 6 września 2018
    • Kurator wystawy: Przemysław Kozłowski
    • Termin: 6-30 września 2018
  • Wystawa - PROJEKT/RYSUNEK - grafika projektów architektonicznych w okresie II RP
    • Miejsce: Galeria Gdyńskiego Centrum Filmowego, pl. Grunwaldzki 2
    • Termin: 28 sierpnia - 14 września 2018
    • Otwarcie wystawy - 28 sierpnia 2018
    • Kurator wystawy, współautor koncepcji Dariusz Błaszczyk
    • Projekt elementów scenografii - Mirosław Studniak
    • Projekt aranżacji plansz oraz nadzór techniczny: Karolina Szymańska
    • Koordynacja: Agencja Rozwoju Gdyni
  • "Nowoczesne, gdyńskie wille z okresu międzywojnia" - wystawa fotograficzna
    • Miejsce: Galeria Gdyńskiego Centrum Filmowego, pl. Grunwaldzki 2
    • Koncepcja i realizacja wystawy: Agencja Rozwoju Gdyni
    • Fotografie: Przemysław Kozłowski, Bartłomiej Ponikiewski, oraz selekcja konkursowa (Gdyński Modernizm w Obiektywie)
    • Termin: 6 września - 14 września 2018
o wydarzeniu
ARCHI Prelekcje | piątek
ARCHI Prelekcje | sobota
ARCHI Prelekcje | niedziela
Archi SPACERY | Edycje specjalne
ARCHI Foto Dzień
Debata w kooperacji z Biennale Traffic Design
ARCHI Wystawy_2018
ARCHI Film

 

Opisy:

Wystawa - PROJEKT/RYSUNEK - grafika projektów architektonicznych w okresie II RP

Przedwojenna warszawska szkoła architektury słynęła z bardzo wysokiego poziomu nauczania rysunku pod kierunkiem prof. Zygmunta Kamińskiego. Wystarczy wspomnieć, że polską szkołę plakatu tworzyli ówcześnie właśnie studenci i absolwenci Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej (z Tadeuszem Gronowskim, Maciejem Nowickim & Stanisławą Sandecką, Jerzym Skolimowskim & Andrzejem Stypińskim, Stefanem Osieckim, Janem Mucharskim, czy Marianem Walentynowiczem na czele). Wielu architektów – zwłaszcza w okresie studiów – wykonywało zawód grafika jako ilustratorzy czasopism, gazet codziennych, autorzy okładek książkowych, reklam, czy różnych druków ulotnych, a niektórzy z nich, jak Gronowski, Walentynowicz, czy Mucharski, pozostali przy tej profesji na resztę życia zawodowego. 

Idąc tym tropem niezwykle interesujące wydaje się prześledzenie jak style graficzne okresu międzywojennego przejawiały się w estetyce podawania projektów architektonicznych. Nasz subiektywny wybór rysunków jest oczywiście przyczynkowy, bowiem temat jest bardzo obszerny i wymaga jeszcze badań – nie ma tu zatem ambicji ustalenia dokładnej chronologii czy typologii zagadnienia. Staraliśmy się zaprezentować przede wszystkim projekty mało znane lub nie znane zupełnie, bardzo często wykonane w najlepszych pracowniach architektonicznych Dwudziestolecia (m.in. Bohdana Lacherta & Józefa Szanajcy, Juliusza Żórawskiego, Czesława Przybylskiego, czy Zdzisława Mączeńskiego).

 

proj.  Józef Szanajca i Bohdan Lachert, fragment ilustracji konkursowej na tani domek letniskowy dla 4 osobowej rodziny