ARCHI Film

Archi Film to zróżnicowany blok kina dokumentalnego przygotowany z myślą o miłośnikach architektury współczesnej oraz rozwoju miast. Większość z prezentowanych filmów, zostanie po raz pierwszy pokazana w Gdyni w czasie pokazów otwartych. Oprócz walorów edukacyjnych i poznawczych, wierzymy, że zaprezentowane dzieła, staną się także twórczą inspiracją dla większości uczestników VIII Weekendu Architektury. 

  • Wstęp na wszystkie filmy w bloku Archi Film Weekendu Architektury jest wolny

Program emisji filmów kina dokumentalnego Archi Film - VIII Weekendu Architektury w Gdyni 6-9 września 2018 r. oraz pokaz przedfestiwalowy - 5 września:

5 września

  • 18:00-21:00 Archi Film: Nowy Frankfurt. Edycja Bauhaus, Niemcy, 2014, 170 min., Muzeum Miasta Gdyni, Sala Multimedialna  

6 września

  • 18:00-19:30 Archi Film: Hawana - sztuka budowania ruin
  • Produkcja: Niemcy, 2005-2006
  • Czas trwania 88 min.
  • Miejsce: Muzeum Miasta Gdyni, Sala Multimedialna  

7 września

  • 19:00-20:35 Archi Film: Obywatelka Jane. Walka o miasto
  • Produkcja: USA, 2016
  • Czas trwania: 92 min.
  • Miejsce: Gdyńskie Centrum Filmowe, Sala Goplana

8 września

  • 19:15-20:45 Archi Film: Barbicania
  • Produkcja: Wielka Brytania, 2014
  • Czas trwania: 90 min.
  • Miejsce: Gdyńskie Centrum Filmowe, Sala Goplana

9 września

  • 20:00-21:35 Archi Film: Wielka Architektura (Big Time)
  • Reżyseria: Kaspar Astrup Schröder
  • Produkcja: Dania, 2017
  • Czas trwania: 90 min
  • Miejsce: Gdyńskie Centrum Filmowe, Sala Goplana

Opisy filmów:

Hawana - sztuka budowania ruin

  • Niemcy/reż. Florian Borchmeyer/ 88 Min. /2005 - 2006
  • zdjęcia kręcone w Hawanie na Kubie
  • Partner pokazu - Instytut Goethego

Kiedyś Hawana była nazywana "Perłą Karaibów". Dziś jednak stolica Kuby jest zdominowana przez ruiny i budynki zagrożone upadkiem - poetycki, malowniczy świat dla turystów, ale dla mieszkańców będący codziennym zagrożeniem ich życia. 

Dokument oddaje atmosferę kompletnie zrujnowanego miasta i przedstawia pięciu bardzo różnych ludzi próbujących pogodzić się z tym dosłownie zrujnowanym środowiskiem: robotnik, osoba bezdomna, żona byłego milionera, wydziedziczony właściciel i pisarz.

Nowy Frankfurt. Edycja Bauhaus

  • Reżyser: Paul Wolff, Jonas Geist, Joachim Krausse 
  • Produkcja: Niemcy/ 2014
  • Czas trwania: 170 min.
  • Film zawiera także oryginalne materiały archiwalne z lat 1920
  • źródło: na podstawie materiałów z Instytutu Goethego (Partnera pokazu)

Film opowiada historię oryginalnego programu planowania przestrzennego "Nowy Frankfurt" (Frankfurt n. Menem), realizowanego w latach 1925-1930 na terenie Frankfurtu nad Menem. Powołanie programu do życia, było przede wszystkim odpowiedzią na ogromny niedobór mieszań, będący jeszcze skutkiem pierwszej wojny światowej.  

Kierownictwo programu powierzono Ernstowi Mayowi (1886-1970), który wcześniej zarządzał dużą spółdzielnią mieszkaniową we Wrocławiu. Architekt, prowadząc miejski urząd budownictwa, był odpowiedzialny za całość działalności budowlanej, od planowania przestrzennego i urbanistyki poprzez mieszkalnictwo i budowę instalacji po planowanie zieleni miejskiej i cmentarze. May odpowiadał także za sprawy związane z reformami społecznymi oraz za walory estetyczne tworzonej architektury. Dla realizacji powierzonych celów i zadań Ernst May zgromadził wokół siebie zespół młodych architektów, projektantów i projektantów. 

Program "Nowy Frankfurt" osiągnął sukces i popularność m.in. dzięki budowie dziesięciu osiedli obejmujących łącznie ok. 12 tys. mieszkańców i to pomimo, że plan rozbudowy miasta nie został w pełni ukończony w związku z międzynarodowym kryzysem.

Program wsparł określenie standardów  estetycznych nowego budownictwa mieszkaniowego, a także był częścią lokalnych reform społecznych. Ponadto stawiał na innowacyjność, w tym m.in. łączenie architektury z naturą (m.in. wyposażenie domów we własne ogródki), powszechne stosowanie dużych przeszkleń (w celu lepszego doświetlenia oraz wentylacji przestrzeni wnętrz), a także - po raz pierwszy w Niemczech, tak zwanego "frankfurckiego procesu montażowego", czyli budownictwa z wielkiej płyty. Kolejną nowinką było wykorzystanie tak zwanej "kuchni frankfurckiej", czyli nowoczesnej, ergonomicznej zabudowy kuchni, symbolu postępu I poł. XX w. "Kuchnia frankfurcka", którą zaprojektowała austriacka architektka Margaret Lihotzky, umożliwiała oszczędność miejsca i czasu, dzięki czemu szybko stała się wzorcową, wygodną jednostką kuchenną, niezwykle praktyczną oraz w pełni wyposażoną.

Oprócz oryginalnych filmów dr med. Paul Wolffa z lat 20. dokument przedstawia filmową dokumentację archiwów WDR. Współczesnymi świadkami są architekci, projektanci, producenci kuchni oraz liczni nabywcy mieszkań. 

 

 

 

o wydarzeniu
ARCHI Prelekcje | piątek
ARCHI Prelekcje | sobota
ARCHI Prelekcje | niedziela
Archi SPACERY | Edycje specjalne
ARCHI Foto Dzień
ARCHI Wystawy_2018
ARCHI Film

 

 

 

 

Obywatelka Jane. Walka o miasto.

  • Reżyseria: Matt Tyrnauer
  • Produkcja: USA, 2016
  • Czas trwania: 92 min
  • źródło: miastomovie.pl 

Amerykańska pisarka i aktywistka Jane Jacobs całe życie szła własną drogą, szukając odpowiedzi na pytanie dlaczego jedne miasta i społeczeństwa kwitną, a inne podupadają. Uważała, że skoro większość problemów współczesności kumuluje się w mieście, to w mieście należy szukać ich rozwiązań. Jej przełomowa książka Śmierć i życie wielkich miast Ameryki dotarła do Polski z prawie pięćdziesięcioletnim opóźnieniem, ale trafiła idealnie w czas rozczarowania modernizacją poprzez "lanie betonu" i rozwoju ruchów miejskich.

Barbicania

Barbican Complex to wzniesiony w latach 60. i 70. niezwykły przykład architektury brutalistycznej. Dumny i dostojny nurt późnego modernizmu, surowy, a jednocześnie pełen ekspresji, z całą pewnością napawa swoich rezydentów dumą. Na kompleks składa się część mieszkalna i, jedno z największych w Europie, Centrum Sztuki.  

Wybrane festiwale i nagrody: 2015 – Architecture & Design Film Festival Nowy Jork, 2015 – Design Film Festival Singapur, 2015 – Urban Eye Film Festival Bukareszt, 2015 – Milano Design Film Festival, 2015 – Arquitecturas Film Festival Lizbona, 2015 – Budapest Architecture Film Days, 2015 – Copenhagen Architecture Festival.

Wielka Architektura (Big Time)

  • źródło: festival docsag.pl 
  • Reżyseria: Kaspar Astrup Schröder
  • Produkcja: Dania, 2017
  • Czas trwania: 90 min

Przypominająca stok narciarki elektrownia, wieżowiec zaprojektowany w kształcie chińskiego znaku dla „ludu“ Szanghaju, dom Lego pomyślany jako zbudowane z klocków interaktywne centrum rozrywki czy nowe dwie wieże World Trade Center – to tylko niektóre z oryginalnych projektów Bjarke Ingelsa, jednego z najciekawszych i najbardziej oryginalnych architektów naszych czasów, okrzykniętego w 2011 roku przez „The Wall Street Journal” Innowatorem Roku w dziedzinie architektury. Uhonorowany wieloma prestiżowymi nagrodami czterdziestoparoletni Ingels, szef biura architektonicznego Bjarke Ingels Group, traktuje architekturę jak pragmatyczną utopijną sztukę, która stawia sobie za cel stworzenie doskonałych miejsc ze społecznego, ekonomicznego i ekologicznego punktu widzenia. Znany jest z budynków, które sprzeciwiają się zarówno tradycyjnym konwencjom architektonicznym, jak i przestrzennym wymiarom. Jego nowatorskie projekty oparte na idei zrównoważonego rozwoju zdobyły duże uznanie na całym świecie.

Kręcony przez 6 lat film śledzi losy słynnego Duńczyka w momencie pracy nad jego dwoma poważnymi projektami: nowymi budynkami World Trade Center oraz manhattańskim wieżowcem W57. Obserwujemy, jak w Nowym Jorku otwiera biuro dla swojej firmy BIG, a potem zmaga się z zawodowymi i osobistymi problemami.

Po wyjeździe do Nowego Jorku jego duńska firma wpada w kłopoty, a w trakcie badań wykryto mały guz w jego mózgu. Obserwujemy niewiarygodnie intensywne życie codzienne Ingelsa, podróże na kolejne plany budowy, negocjacje z niezadowolonymi duńskimi pracownikami, a także rozmowy z lekarzami. Okazuje się jasne, że jego wielki sukces ma również wysoką cenę. Jednak najciekawsze są w tym filmie mini-wykłady Ingelsa, w których wyjaśnia, w jaki sposób powstają jego pomysły i projekty, a także przedstawia filozoficzne i architektoniczne rozważania o tym, czym jest architektura. Jeśli kino dokumentalne – twierdzi Ingels – jest dokumentowaniem świata takim, jakim on jest, a fabularne fantazją na temat tego, jak mógłby wyglądać, to architektura jest fabularyzowaniem realnego świata.